blogimine · migreen · teadlikkus

Teadlikkus Migreenist

Eessõna

Alustuseks ütlen, et olen ise migreeni käes vaevelnud alates põhikoolist, esimesed mälestused jäävadki sinna 5-6 klassi. Ma olen migreeniga elanud hea 15 aastat, mul on olnud paremaid ja halvemaid aegu. esiti oli hirmuäratav, kui keegi meist pereliikmetest ega ka arstidest osanud arvata, mis mul viga on ja kuidas mind aidata. Kui me lõpuks teada saime diagnoosi, milleks osutus auraga migreen, saime ka teada, et see on praktiliselt ravimatu haigus. Sellega tuleb õppida elama ning leida nipid, mis elukvaliteeti parandavad. Ma käisin aastaid vahetustega tööl, öisetes vahetustes, teismelisena sai pruugitud regulaarselt alkoholi, ma olin krooniline suitsetaja, magasin vähe, olin kaua üleval, jõin häbiväärselt vähe vett ning sõin palju valmistoitu ning rämpstoitu. Kõik see ainult andis migreenile hoogu, kuid ma ei tahtnud seda endale 20-ndate alguses tunnistada. Ma olin noor ja tahtsin elada, mitte 22 magama minna, 09 tõusta ja muidugi polnud mul mingit tahtmist suitsust ega alkoholist loobuda. Niisiis kannatasin ma migreenitsüklite all ja käisin tihti kiirabis või kutsusin kiirabi koju. Mõnikord sain migreenist lahti tunni-paariga, teinekord kestis see aga päevi.

Elumuutva otsuse tegin ma 24 aastaselt, peale seda, kui mu perearst mulle korduvalt oli öelnud, et ma pean oma elustiili muutma…magama öösel, töötama päeval, jätma maha suitsetamise, piirama alkoholi tarbimist, sööma mitmekesist ning toitainete rikast toitu, võtma toidulisandeid, et parandada tervist, puhkama piisavalt ning seadma ennast esikohale. Seda ma tegingi, ma andsil tööl sisse avalduse, et ma saaksin käia vaid päevastes vahetustes (palka sain ma ka tunduvalt vähem tänu sellele), ma seadsin oma sammud stabiilse ning tervisliku elustiili suunas. Teiseks suureks otsuseks sai suitsetamises loobumine, tegin seda päevapealt. Võtsin vitamine ning sõin regulaarselt, magasin piisavalt, puhkasin piisavalt ja varsti jäin ma juba Annabeli ootama.

Raseduse algul oli mul palju migreenihoogusid, kuna ma oksendasin meeletust ja toit ei püsinud sees. Raseduse lõpustaadiumis aga lõppesid migreenid, ma arvan, et kuskil 4-5 kuud ei olnud mul ühtki peavalu. Peale sünnitust aga tulid mängu öised imetamised, ülevalolemised, hirmud, mured ning saabusid ka migreenid. Oi, see oli kohutav aeg! Mul oli pisike ilmakodanik, kes ärkas 4-6x öösel, kool, õpingud, kodused toimetused JA MIGREEN. Mingi vahe ma olin nii ahastuses, et ma lihtsalt nutsingi ennast õhtuti magama ja arvasin, et sellel pole lahendust ja lõppu ka mitte. Tol ajal käis mu vanaema oma kehvaverevarustuse ning haigete liigeste tõttu ravimaššaazis ning ta soovitas ka mul käima hakata. Peale kaht nädalat õla-ning peapiirkonna maššaazi olid tulemused juba olemas, peavalud ei kimbutanud mind enam nii tihti ja kui Annabel hakkas natuke rohkem magama siis peavalud kadusid hoopistükkis.

Nüüd on peavalud tagasi…juba mõned kuud on need kestnud. Raske leida põhjust, sest ma magan korralikult, söön enda meelest ikkagi üsna tervislikult, joon alkoholi siiski väga mõõdukas koguses. Ainus muudatus on stabiilsus ning lisandunud on ehk rohkem “stressi”. Lapsega üksinda toimetulek, koolis käimine, praktika teostamine, kooli lõpetamine, kolimine teise riiki, suhted lähedastega- liiga palju asju toimumas paralleelselt ja ma ei suutnud ennast jagada kõige ja kõigiga ning teha kõike veel briljantselt sealjuures. Ma tundsin end iga päev kasvõi ühe korra saamatuna, läbikukkununa, halba emana jne jne ning see ilmselt tegi oma töö ja peavalud ainasüvenesid, kuni lõpuks mul valutas pea juba üle päeva.

Aprilli lõpus kolisime Annabeliga Hispaaniasse, isa juurde ja saabus TOHUTU pingelangus. Ma siiani puhken vahel liigsest emotsionaalsusest pisaratesse, sest ma ei suuda uskuda, et me siin oleme ja, et ma ei pea käima 4* nädalas koolis ja/või praktikal, tegema mahukaid koolitöid, vaevama oma pead selle üle, kes Annabeli vaatab, igatsema Kristjanit, kasvatama last ihuüksi…Me oleme siin ja me oleme õnnelikud…olgu, me ei ole koguaeg õnnelikud. Me oleme kõigest inimesed ja meil tuleb ette pingeid ja muid raskuseid, kuid me üritame nendega toime tulla koos ning kasvatada last koos ja toetada üksteist. Migreeni juurde tagasi tulles, arvan, et võib-olla on mul migreenid pingelangusest, kuumadest ilmadest ning vähesest vee joomisest. Katsetan nüüd erinevaid meetoteid, et migreen tagasi ei tuleks. Ostsin mütsi, et ei peaks tundide viisi päikese käes olema palja peaga, piiran kohvikoomist, joon vett rohkem…

Natuke pikaks kiskus see eessõna, ups

Mis on migreen?

Migreen on peavalu üks alaliikidest, millele on iseloomulikud ühe-või, kahepoolsed tugevad (pulseerivad) peavalu hood. Peavalule võivad lisanduda ja/või eelneda iiveldus valgus-ja müratundlikus ning oksendamine. Migreen on krooniline haigus, mida täielikult välja ravida ei ole võimalik, kuid sellega on võimalik õppida elama. 

Migreen on neurovaskulaarne häire, mis tekib tõrgetest aju valu- ja aistingukeskustes. Migreen võib tekkida perekondlikku eelsoodumuse tulemusena. Migreeni sagedus elu jooksul võib olla ka ühel inimesel erinev – mõnedel patsientidel on mingiks eluperioodiks migreenihood lakanud, tekkides hiljem uuesti ja on patsiente, kellel migreenihood korduvad ühtlase sagedusega.

Migreeni sümtomid

  • Migreeni kestvus võib olla 4-72 tundi.
  • Tavaliselt on peavalu ühepoolne, pulseeriv, mõõdukas kuni väga tugev, mis süveneb füüsilisel aktiivsusel.
  • Kaasneda võib iiveldus ja/või valguse ja müra kartus.
  • Migreen võib olla nii auraga kui aurata. Ühel inimesel võib esineda mõlemaid vorme. Ca 20% migreeni patsientidest tunneb 5-60 min enne valu aurasümptomeid, kas nägemis-, kõne- või tundlikkuse häireid, mis kaovad valu alguseks.. Migreeni visuaalne aura võib sisaldada täpikesi või sakilisi jooni silmade ees, udu, osalist vaatevälja kadumist, „tunnel nägemist” jne.

Mis vallandab migreeni? (võib vallandada aga ei pruugi)

  • teatud toiduained (ca 20% patsientidest vallandavad teatud toiduained migreeni),
  • söögikordade vahelejätmine,
  • vähene vedelikutarbimine,
  • alkohol,
  • üle- või alamagamine,
  • intensiivne treening,
  • ere või vilkuv valgus,
  • kuum ilm,
  • tugevad lõhnad,
  • stress,
  • pingelangus,
  • hormonaalsed põhjused.

Toidud, mis võivad vallandada migreeni

  • Alkohol. Vein, eriti punane vein, arvatakse olevat üks migreeni vallandajaid. Brasiilias läbi viidud uuringu järgi on alkohol umbes 30% migreenihoogude põhjustajateks. Miks, selle üle käivad veel arutelud, kuid usutavasti on kurja juureks veinis sisalduvad ühendid nagu parkained ja flavonoidid. Lisaks võib alkoholi tarbimine põhjustada kehas dehüdratsiooni, mis omakorda võib peavalu tekkimisele kaasa aidata. 
  •  Kofeiin. Kui sul on migreenid, võiksid kaaluda loobuda kofeiini sisaldavate jookide tarbimisest. Teadlaste kinnitusel mõjutab kofeiin ajus samu retseptoreid, mis põhjustavad ka migreeni teket. Siiski, kuna kofeiinil on ka valuvaigistav toime, võiks väike kogus kohvi migreenihoo ajal siiski ka hoopis vajalik olla. Aga ainult väike kogus.
  • Vanad juustud. Gorgonzola. Camembert. Cheddar. Ehk juustud, mida armastataksenende rikkaliku maitse ja tekstuuri poolest. Ekspertide hinnangul võivad juustud sisaldada teatud ühendeid, mis mõjutavad neurotransmittereid ning põhjustavad nii migreeni. 
  • Soolatud või töödeldud liha. Kõikvõimalikud liha- ja vorstitooted võivad migreeni põhjustada, sest sisaldavad naatriumnitraati, mis põhjustab muutusi ajukeemias.
  • Naatriumglutamaati sisaldavad toidud. Naatriumglutamaati seostatakse rasvumisega, kuid ka migreeni tekkega. Pea meeles, et eriti ohtralt leidub naatriumglutamaati Hiina roogades ja valmistoitudes. 
  • Tsitrusviljad võivad mõnedel migreenihaigetel valuhood vallandada. Saamaks teada, kas ka sul, oleks mõistlik pidada peavalupäevikut, kuhu panna kirja ka kõik toidud, mille järgselt migreenihoog tekib.
  • Aspartaami sisaldavad toidud-joogid. Seda kunstlikku magusainet leiab paljudes pakendatud toitudes ja jookides, näiteks limonaadides, hommikuhelvestes ja verivorstides.
  • Kaunviljad. Migreeni vallandamises arvatakse süüdi olevat ka oad, herned ja läätsed.
  • Pähklid võivad samuti olla mõnedel inimestel peavalu vallandajaks. Tasub jälgida, kui pärast peotäie pähklite söömist tekib 4-12 tunni jooksul peavalu, hoia neist parem eemale.
  • Šokolaad. Teadlased on pannud tähele, et mõnedel inimestel on migreenihoo esimeses etapis meeletu šokolaadiisu. Pole otseseid tõendeid, et šokolaad peavalu tekitaks, kuid kui pärast selle söömist tekib migreenihoog, tasub šokolaad söömata jätta.

Migreeni ravi 

Migreeni ravi on sümptomaatiline või profülaktiline. Ravitakse apteegi käsimüügiravimitega nagu Pracetamol, Ibumetin, Dolmen vms või kirjutab arst välja ravimid tulenevalt peavalu  põhjusest, sagedusest, tugevusest, kestvusest, patsiendi valulävest ja kaasnevatest haigustest, patsiendi vanusest, migreeni korral lisaks iivelduse või oksendamise olemasolust jne.

Ennetamine

  • Tervislik elustiil
  • Kognitiiv-käitumuslik teraapia
  • Biotagasiside
  • Füsioteraapia
  • Stressi juhtimine, relaksatsioon
  • Akupunktuur – võib aidata mõnda migreeni patsienti, kuigi kliiniliste uuringute käigus ei ole tõenduspõhisus tõestatud.

Migreeni sageduse vähendamine tervisliku elustiili abil

  • Alusta hommikut teraviljaga, eelistatult täistera kaerahelvestega. Madala glükeemilise indeksiga teravili hoiab veresuhkru taseme stabiilsena, täiskõhutunne püsib kauem.
  • Söö viis toidukorda päevas – kolm põhitoidukorda ja kaks vahepala. Päeval võiks süüa iga nelja tunni järel, öine söömisvaba periood ei tohiks ületada 12 tundi. Kui tööiseloomu tõttu ei ole võimalik lõunat süüa, siis vaheta see vahepalade vastu, mis on ikka parem kui tühja kõhtu kannatada. Põhitoidukord söö esimesel võimalusel.
  • Võimalusel väldi neid migreeni vallandavaid tegureid, mis Sinul migreeni esile kutsuvad. Võib juhtuda, et alati ei ole vallandavad faktorid välditavad.
  • Piira kofeiini tarbimist, piirdudes kuni 200 mg kofeiiniga päevas. Arvesta nii toidu, joogi kui ravimite kofeiinisisaldust.
  • Tarbi puhast vett. Organismi ööpäevane vedeliku vajadus on 30 ml/kg. Siia on arvestatud ka toiduga saadav vedelik. Veerikkad on ka puu- ja köögiviljad.
  • Loobu või pea piiri alkoholi kasutamisel.
  • Väldi kestvat stressi või ärevust – stressijärgne pingelangus võib olla üheks migreeni vallandavaks teguriks. Lühiaegsed puhkepausid päeval vähendavad stressi kuhjumist. Planeeri igasse päeva aega enda jaoks.
  • Pea kinni korrapärasest uneajast sõltumata puhkepäevadest või riigipühadest – liiga kaua või liiga vähe magamine võib mõnedel migreenipatsientidel olla migreenihoo vallandajaks.
  • Väldi halba kehaasendit: jälgi oma kehaasendit telefoniga rääkides, arvutit kasutades, autoga sõites jne.
  • Ole normaalkaalus. On uuringuid, mille tulemusel on selgunud, et ülekaal võib migreenipatsientidel soodustada migreenihoogude sagenemist.

NB: Kroonilised migreenihaiged peaksid pidama peavalupäevikut. Päevikusse võiks üles kirjutada, mis päeval ja kellaajal peavalu algas, samuti kas enne või peale seda on võetud mingit ravimit või söödud mingit kindlat toitu, kui kaua hoog kestis ja mille abil leevendus. Samuti võiks üles kirjutada, kas peavalu tekkis pinge ajal või selle langedes. Sellise päeviku pidamine võib aidata aru saada, mis migreeni vallandab, ja edaspidi seda vältida.

Mine tee Migreenitest: SIIN

headache
Photo: Pixaby

Kasutatud kirjandus:

  1. http://www.terviseuudised.ee/haigus/2016/10/24/migreen
  2. http://www.inimene.ee/haigused-ja-seisundid/list/haigused-ja-seisundid/migreen-670
  3. https://tervist24.ohtuleht.ee/692646/kumme-toitu-mis-voivad-pohjustada-migreeni

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s