blogimine

Külalispostitus: Dr. S. Davies koolitus Eestis

Teate Te seda tunnet , kui olete tööl siis lähete rajule peole, hommikul jälle tööle ja SEE tunne, kui kann puutub voodit ja pea patja? See ülim väsimus, mis hoomab üle keha, vahel tekitab ka vibratsiooni. Mul oli just täpselt sellinne tunne + miljon ning üks mõtet peas kui ma jõudsin koju Eesti Montessor Ühingu korraldatud ja Simone Daviese läbiviidud täiendkoolituselt “Montessor i ja väikelaps”. Ei, ei, ärge mõistke mind valesti see väsimus ja hoomav tunne, pea pulki ja ideid peas oli hea, lausa fantastiline, uudne ja muidugi kasulik. Võib olla oli mulle see info küllus veel ajendatud sellest, et ma kuulasin kahel õhtul T. Jäppineni podcast’i teemal “Laste kasvatamine karistuseta”. Ma taastun sellest kõigest siiani. Koolitus oli pühapäeval ja täna on reede. Ma lubasin Aunele kirjutada ja iga päev tundsin end halvasti aga ma olen seda meelt, et ma ju lubasin ja siis ma ka teen. Ma loodan, et ma kohutavalt hiljaks pole jäänud aga siit see tuleb:

Kes oli Dr. Montessori?
Esimene naine, kes lõpetas Rooma ülikooli arstina. Pärast ülikooli lõpetamist alustas tööd Rooma ülikooli juures töötavas psühhiaatriakliinikus. Ta õpetas vaimupuudega lapsi ning tema edu oli silmaga nähtav. Tänu sellele leidis Ta, et koolisüsteem oli puudulik, Ta võitles puudega laste heaolu ja õppe eest. Oma teaduslikele alustele toetudes avati nõrgamõistuslike laste kool. Kooli raames valmistas ta ette õpetajaid tööks vaimupuudega lastega. Mõningad aastad hiljem alustas ta Rooma ülikooli loengute sarja õpetajatele. Huvi loengute vastu oli väga suur ning just neid peeti tema eluajal tema töö väärtuslikumaks osaks. Ta reisis üle maailma ja jagas oma teadmisi. Kirjutas ka mitu raamatut ning loodi ka Montessori ühing, mille üheks eestvedajaks sai Alexander Graham Bell ( šoti päritolu ameerika teadlane, leiutaja ja õpetaja, tuntud eeskätt telefoni leiutajana).
Tänapäeval juhib Montessori pedagoogikat rahvusvaheline organisatsioon AMI (Association Montessori Internationale), mille rajas Montessori poeg Mario 1929. aastal.
Montessori pedagoogilistest vaadetest on hiljem joondunud ka Rudolf Steiner oma Waldorfi pedagoogika loomisel.

Võtmesõnad Montessori õppeks:
* Iseseisvus
* Individuaalne areng
* Enese distsipliini
* Keskendumine
* Ettevalmistatud keskkond
* Vabadus reeglitega
* Iseenda, teiste ja keskkonna eest hoolitsemine
* Teineteise austamine
* Armastus õppida

Mida on lapsel vaja?
* Liikumist
* Uurimist
* Suhtlust
* Aega, et töödelda läbi, mida neilt palutakse
Tuleb välja, et olenevalt lapsest ja vanusest võib neil minna ~10sekundit, et aru saada, mida neilt palutakse.
* Vabadust ja reegleid
* Korda ja järjevust, rutiini
* Vajalikku ja igapäevast tööd
Siin kohal lisan, et siin mõeldakse siis seda, et laps võiks nt lilli kasta, tolmu tõmmata, kokata vms.

Mida saab vanem lapsele pakkuda?
* Tekita lapsele pidevalt uudishimu.
* Paku Talle ise õppimisvõimalust ehk “käed külge” õppimist.
* Jälgi oma last ja vaata, mis Teda huvitab.
* Luba Tal olla abiks igapäevaste ülesannetega.
* Aktsepteeri, kes Ta on.
* Vaatle Maailma läbi Tema silmade või pane end Tema olukorda.
Esmaabi koolitusel soovitati kodu ohutuks tegemiseks kasvõi roomata/käputada kogu elamine läbi, et näha, mida laps näeb; katsuda, mida laps saab katsuda-siinkohal oleks see soovitus paslik.
* Seleta neile olukord, tegevus jms kas ilma sõnadeta või väheste sõnadega. Liiga palju sõnu ajavad neid segadusse.
* Suuna neid aga pea meeles: vabadus reeglitega.
* Austa oma last, Tema austab siia ka Sind.

Mis mulle aga kõige paremini meelde jäid olid praktilised ülesanded! Toon mõned näited allpool.

1. Kas olete kunagi jälginud inimest, last ~5minutit? Ei? Proovige. Istuge maha , toolile kuhu iganes ja vaadake, mida Teie laps teeb. Kirjutage lausa ülesse.

Mina olen jälginud oma last aga vaatasin Teda heldimusega. “Oehh, küll Ta on asjalik, kasvab nii kiiresti ja on nii kallis mulle!” Mida ma oleksin pidanud veel jälgima on see, et millega Ta mängib; milles on Ta väga hea; kus oleks Tal vaja abi; mis Tal hästi ei õnnestunud ja miks; kas mõni mänguasi on üleliigne ja segab; kas mõni mänguasi pole Tema arenguga veel/enam kooskõlas… Tundub ehk jabur aga tänu sellele sai ma osad mänguasjad ära pandud, sest neid oli käepärast topelt ja mõni oli arengus ees.

 

Väike ja tagasihoidlik aga küllaltki hea ülevaate andev pildisari:

 

1.jpg
Pilt Simone Daviese enda Instast. Mine jälgi Teda: themontessorinotebook

 

2.jpg
Pilt Simone Daviese enda Instast. Mine jälgi Teda: themontessorinotebook

Lisan, et antud raamat on tõlgitud ka eesti keelde.

Ma pidin selle vahepeal ära peitma, sest ma enam ei suutnud seda puhuda, raputada ja keerata.

Autor: HERVÉ TULLET
Pealkiri: MINU RAAMAT

3.jpg
Pilt Simone Daviese enda Instast. Mine jälgi Teda: themontessorinotebook

 

4.png
Pilt kahe lapse ema Instas. Mine jälgi Teda: emilundmathilda

Pildil siis kurikuulus põranda voodi/majake ja kaunis väljapanek avatud riiulil, pildile on jäänud ka taim. Seinad on kaunid, heledad ja ausalt, silm puhkab.

5.jpg
Pilt kahe lapse ema Instast. Mine jälgi Teda: themasalins

Pildil siis kurikuulus vikerkaar. Samuti üks pop raamaturiiul, kus on raamatud näoga väljapoole, et tekitada lapses huvi. Väljapanek taas korvikestes, kandikutel. Üldine ilme on silmale ilus vaadata. Võin ausalt öelda, et koristamine on 1000x lihtsam kui varem.

6.jpg
Otsisin kiiruga aga ei leidnud paremat pilti. (Turnimiseks, ehitamiseks, kiikumiseks, liu laskmiseks, poe mängimiseks jne jne.. Rainbow Rocker ja Pikler kolmnurk on selleks ideaalsed. Pilt leitud siis www.etsy.com.

Ma ei lisanud palju pilte aga kui veidike uurida ja vaadata siis leiate veel palju-palju fantastilisi ideid. Alustades näiteks sellest, et laps saaks ise riidesse end panna, lõpetades sellega, et Ta aitaks koristada. Võite vaid ette kujutada, mis sinna vahepeale jääb.

2. Veel üks huvitav ülesanne oli sellinne ja tehke seda kaasa. Või lugege tekst läbi ning tehke test läbi oma kaaslase, sõbra või kelle iganes peal, kes on käepärast, saab inglise keelest aru ja on täiskasvanud.

 

Pange nimetissõrm ja pöial kokku, tekitades ring. Justkui näitaks, et kõik OK.
Untitled.jpg
Kuna koolitus oli inglise keeles siis kirjutan ka siia nii: “put your hand on your chin”.
Vaata pilti.


Untitled1.jpg

Tee selfie või kirjuta, kuhu panid oma käe.

Selle praktilise ülesande eesmärk oli siis see, et Su (vanema) teod on määravamad kui Su sõnad.
Koolitaja ütles, et igal koolitusel suurem osa rahvast teeb nii nagu Ta näitas, mitte nii nagu ütles. Ütlen ausalt, ka mina panin oma OK käe põsele.

3. Kõige liikuvam ülesanne. Tee kaasa või loe tekst läbi ja kasuta ära kaaslast.


Simone hakkas meile andma ette ülesandeid
peale seda kui püsti tõusime, et mida Teha..
(Taas tekst inglise keeles).

Don’t hold your hands on your side.
Tee pilt või kirjuta ausalt, mis tegid?

Don’t hold your mouth shut.
Tee pilt või kirjuta ausalt, mis tegid?

Don’t run.
Tee pilt või kirjuta ausalt, mis tegid?

…või siis õigemini, mida mitte teha!
Päris keerukas, eks!

Proovime nüüd nii:
Hand up.
Tee pilt või kirjuta ausalt, mis tegid?

Open your mouth.
Tee pilt või kirjuta ausalt, mis tegid?

Walk.
Tee pilt või kirjuta ausalt, mis tegid?

Oli lihtsam?

Ma ütlen ausalt, et mul jooksis aju ruttu kokku. Ja ma olen täiskasvanud inimene. Tundub ju loogiline nüüd, et keelatud tegevuse rõhutamine ajab segadusse nii täiskasvanu kui ilmselgelt ka lapse. Efektiivsem oleks öelda lapsele, mida Sa soovid, et Ta teeks.

Muud juttu ka..


Mind ennast segasid mõningad faktorid, nt see et enne igat pausi plaksutati; kui koolitaja korduvalt palus, et hoidke oma küsimused pärastiseks, et siis kuuleb mikrist küsimust ka aga siis ikka leidus keegi, kes kibeles ja küsis loengu ajal.
Mulle oli aga
woowwwhetk siis kui üks kuulaja küsis, et kas Ta võib ise ühele küsimusele vastata. ?￰ Väga julge tegutsemine. Simone oli aga üli-chill ja lubas. Pool saali muidugi ei kuulnud ei küsimust ega vastustki.

Lõppkokkuvõttes võin öelda, et koolitus oli vägev, hariv, õpetlik, silmi (taas) avav ja lõbus. Lubasin uurida ja lugeda ka Eesti Montessori Liiduga liitumise kohta, mis tundub väga põnev olevat. Eelnimetatud liit on loodud umbes pool aastat tagasi ja areng on olnud hämmastavalt kiire! Tegemist on siis vabatahtliku tööga ja arengut veel on ja abi ka kindlasti tulemas juurde (asun nüüd põhikirja lugema)!

Insta kontod on juurde lisatud.


* Jah, me oleme kohutavalt hiljaks jäänud postituse avaldamisega. Põhjus lihtne-elu, lapsed ja error antud saidil (meie oma rumalus, vist).
Aga parem hilja kui mitte kunagi, eks! 🙂

 

Kasutatud kirjandus:

https://et.m.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori
https://et.m.wikipedia.org/wiki/Montessori_pedagoogika

 

 

 

 

 

 

 

 

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s